Veelgestelde vragen

Loopbanden

A. Levensduur verlengen

1. Wanneer u de loopband in gebruik neemt ga dan ten allen tijde voordat de loopband rolt op de rails staan. Als de band eenmaal rolt dan kunt u op het loopplatform gaan staan. Op deze wijze wordt de motor het minst belast.

2. Schakel na gebruik van de loopband de schakelaar (on/off) uit. Gebruik de noodstop daarnaast niet onnodig, enkel in gevallen van nood. Op deze manier wordt de printplaat het minste belast.

3. Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een lichtvochtige doek en zachte zeep. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd kan er roestvorming ontstaan.

4. De loopplank van de loopband dient periodiek met vaseline of siliconen olie ingesmeerd te worden. Het insmeren van de loopplank dient, afhankelijk van het gebruik, gemiddeld eens per 2 maanden verricht te worden. Als deze uitgedroogd is dan loopt hij minder soepel en zal hij meer lawaai veroorzaken.

5. Plaats de loopband niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid. Dus bijvoorbeeld niet in een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.

6. Controleer elk half jaar de bouten en draai deze indien nodig weer aan.

7. Zorg dat u de motorruimte van de loopband eens per jaar los schroeft (de loopband moet hierbij uit staan). Vervolgens kunt u de loopband van stof ontdoen inclusief het ventilatie gedeelte van de motor.

B. Montage

1. Missende onderdelen: Indien u denkt dat u bepaalde onderdelen mist in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

2. Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw crosstrainer? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.

3. Inbusbouten: In de loopbanden zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt dol gedraaid.

4. Loopplank: Zorg ervoor dat de band van de loopband ten allen tijde tussen de 5-7 cm speling heeft ten opzichte van de loopband. U kunt dit testen door in het midden van de band te gaan staan (op de voetrails) en de band aan beide kanten omhoog te trekken. Hoe u de loopband strakker kunt afstellen staat in de bijgevoegde handleiding. U kunt een audiovisuele uitleg verkrijgen bij uw leverancier.

5. Gasveer: De montage van de opbergvergrendeling/gasveer dient met twee personen te worden verricht. Een persoon kan hierbij de loopband vasthouden en de ander kan de vergrendeling monteren.

C. Defecten

1. Helling functioneert niet naar behoren: In de handleiding kunt u vinden hoe u de loopband stapsgewijs kunt kalibreren. Indien u geen handleiding meer heeft dan is deze op te vragen bij de leverancier.

2. Hartslagweergave functioneert niet: Dit kan verschillende oorzaken hebben. 1. De sensorkabeltjes die van de hartslagsensor naar het display lopen zijn niet goed gemonteerd of zijn losgeraakt tijdens gebruik. 2. Het kan zijn dat de sensoren vochtig, vies of vet geworden zijn, maak deze regelmatig schoon. 3. Wanneer u veel eelt op uw handen hebt is het voor de sensoren moeilijker om te meten, wanneer dit het geval is wordt een borstband aangeraden.

3. Scheef loopvlak: Als de loopband naar links of naar rechts afwijkt dan kunt u dit eenvoudig oplossen. Als de loopband naar links afwijkt steek dan de inbussleutel in de linkerkant van de spanrol en draai deze aan. Als de loopband naar rechts afwijkt steek dan de inbussleutel in de rechterkant van de spanrol en draai deze aan. U draait hem strakker aan door de inbussleutel met de klok mee te laten draaien. U kunt een audiovisuele uitleg verkrijgen via uw leverancier.

4. Kloppend geluid: Een kloppend geluid is normaal en hoort u bij elke loopband. De band is in het midden aan elkaar gemaakt en dit zorgt ervoor dat er een licht kloppend geluid te horen is wanneer de loopband aan is.

5. Loopband schokt bij het rennen: Het loopvlak zweeft over een gladde plaat, wat uw gewicht draagt. Telkens wanneer u uw voeten op het loopvlak plaatst raakt deze de onderliggende plaat aan. Deze onderliggende plaat moet altijd glad zijn zodat het loopvlak niet bekneld raakt door uw eigen gewicht en/of de onderliggende plaat, maar over de onderliggende plaat blijft glijden. Smeer de plank regelmatig in om dit te voorkomen.

6. Loopband doet niets: Bij elke loopband moet op het display een “Safety Key” geplaatst worden, zie hiervoor de handleiding. Wanneer deze niet op het display zit, zal de loopband ook niks doen.

7. Code E1: Oplossing 1: Onder de motorkap van de loopband zit bij de cilinder waar de band over loopt een leessensor die de snelheid meet. Wanneer de leessensor iets te ver van het magneetje verwijdert is, dan kan de snelheid niet worden gelezen en geeft het display de code E1 aan. Schuif de leessensor iets meer richting het magneetje, totdat hij er net langsheen gaat. Oplossing 2: Wanneer oplossing 1 niet geholpen heeft, kan het zo zijn dat het kabeltje dat aan de leessensor losgegaan is door de trillingen. Bevestig deze aan de leessensor en aan de printplaat. 8. Code E3: Code E03 wil zeggen dat er een storing in de printplaat zit. Dit is op te lossen door de printplaat in zijn geheel te vervangen. De printplaat zit vaak met 2 schroefjes vast, draai deze los. Voordat u alle kabeltjes uit de oude printplaat trekt, maakt u eerst een foto van de printplaat, om voor uzelf duidelijk te hebben welk kabeltje op welke plek zit. De kabeltjes zijn vaak met een beetje lijm vastgezet. Deze lijm is hard en is door middel van een klein schroevendraaiertje eenvoudig los te tikken. Nu u de foto heeft gemaakt kunt u de nieuwe printplaat plaatsen en de kabeltjes op de juiste plek insteken.

9. Code E7: De bijgeleverde “Safety Key” zit niet op de loopband. Bevestig deze op het display om de loopband weer werkend te krijgen.

D. Noodstop

Indien u (in verband met kleine kinderen of om overige redenen) de noodstop wilt activeren dan kunt u de noodstop er na uw gebruik uithalen. Ten allen tijde moet eerst de hoofdschakelaar uitgeschakeld zijn voordat u dit doet.

Hometrainers

A. Levensduur verlengen

1. Ieder half jaar de bouten checken en indien nodig weer goed aandraaien
2. Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een lichtvochtige doek en zachte zeep. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd kan er roestvorming ontstaan.
3. Plaats de hometrainer niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid. Bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.

B. Montage

1. Missende onderdelen: Indien u denkt dat u bepaalde onderdelen mist in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.
2. Trappers: Een linker trapper draait u vast door naar links te draaien en een rechter trapper door naar rechts te draaien rechtsom. Draait u de linker trapper rechtsom vast, dan bestaat de kans dat u de schroefdraad van deze trapper beschadigt waardoor de trapper er niet meer op gezet kan worden.
3. Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw hometrainer? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.
4. Kabels hartslagmeting: In het stuur zitten kabeltjes bevestigd voor hartslagmeting. Deze zitten vaak half weggestopt in het stuur, zorg ervoor dat de kabels voor de montage zo ver mogelijk uit het stuur worden getrokken. Hierbij hoeft u nauwelijks kracht te gebruiken.
5. Transportwieltjes: Let er op dat de transportwieltjes aan de voorzijde van het toestel worden bevestigd.
6. Inbusbouten: In veel hometrainers zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt dol gedraaid.
7. Melding E1: In de behuizing van de hometrainer zit bij het vliegwiel een leessensor welke de snelheid meet. Dit werkt net als een fietscomputer op een gewone fiets. Op de spaak van het wiel zit een magneetje en op de voorvork van de fiets zit dan de leessensor. Wanneer de leessensor iets te ver van het magneetje verwijderd is, dan kan de snelheid niet worden gelezen en heeft het display code E1 aan. Zoek de leessensor in de behuizing en schuif de leessensor iets meer richting het magneetje zodat hij er rakelings langs komt.

C. Defecten

1. Piepende hometrainer: Smeer allereerst alle draaiende onderdelen in met siliconen spray. Het kan ook zo zijn dat een schroef te vast of te los aangedraaid is, hierdoor ontstaat er frictie en dus een piep. Wanneer dit het geval is, probeer erachter te komen waar de piep precies vandaan komt en draai deze schroef dan iets losser of vaster. De schroeven dienen op zo’n manier aangedraaid te zijn dat ze altijd met de hand weer los te krijgen zijn.
2. Geen weerstand: Controleer allereerst of u het motortje kunt horen draaien. Het motortje hoort u heel kort draaien wanneer u de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoort u het motortje draaien dan is alle elektronica in orde, maar is de V-snaar er waarschijnlijk af gelopen. U kunt dan vervolgens de behuizing openen en de V-snaar er weer op leggen. Wanneer u het motortje niet hoort draaien kan het zo zijn dat het motortje of het display defect is. Controleer dan allereerst of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed is aangesloten. Wanneer de kabel nog goed gemonteerd is, zal het display vervangen moeten worden. Wanneer dat nog geen oplossing biedt dan zal het motortje vervangen moeten worden.
3. Tikkend geluid bij het trappen: Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door één van de trappers. Demonteer de trapper(s) en monteer ze vervolgens weer aan het apparaat. Pas wel op, de linker trapper moet tegen de klok ingedraaid worden om vast te maken, de rechter trapper met de klok mee. Draai de trappers stevig aan. Mocht dit niet de oplossing bieden, meld dit dan bij de leverancier.
4. Hartslagweergave functioneert niet: Dit kan verschillende oorzaken hebben. 1. De sensorkabeltjes die van de hartslagsensor naar het display lopen zijn niet goed gemonteerd of zijn losgeraakt tijdens gebruik. 2. Het kan zijn dat de sensoren vochtig, vies of vet geworden zijn, maak deze regelmatig schoon. 3. Wanneer u veel eelt op uw handen hebt is het voor de sensoren moeilijker om te meten, wanneer dit het geval is wordt een borstband aangeraden.
5. Bevriezen van console bij HTR2.1: Het console heeft een update nodig. Klik hier voor de uitlegvideo.

D. Adapter

1. Waar sluit ik de adapter aan? De adapter dient te worden aangesloten aan de achterzijde van uw hometrainer, helemaal beneden. Plaats deze dus niet in een willekeurig gat in het display.
2. Kan ik een andere adapter gebruiken voor het toestel? Gebruik enkel de meegeleverde adapter voor het toestel. Wanneer u een adapter gebruikt met een ander voltage/ampère dan kan dit tot defecten leiden.

Crosstrainers

A. Levensduur verlengen

1. De staander zit vast met inbusbouten, zorg er voor dat de bouten ten allen tijde goed vastzitten. Indien de bouten niet strak genoeg meer zijn aangedraaid kan dit gekraak veroorzaken.
2. Alle bewegende delen die gemonteerd zijn aan de basis van het toestel dienen eens in de 6 maanden ingesmeerd te worden met vet. Dit kan met vaseline (zonder zuren) of met siliconen olie.
3. Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een lichtvochtige doek en zachte zeep. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd kan er roestvorming ontstaan.
4. Indien de crosstrainer over een rails beschikt waar wieltjes overheen rollen dan dient deze rails/wieltjes iedere maand ingevet te worden met vet. Dit kan met vaseline (zonder zuren) of met siliconen olie.
5. Plaats de crosstrainer niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid. Bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.
6. Indien er een hoofdschakelaar op het toestel zit bevestigd (aan/uit) dan dient deze na gebruik altijd uitgeschakeld te worden

B. Montage

1. Missende onderdelen: Indien u denkt dat u bepaalde onderdelen mist in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.
2. Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw crosstrainer? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.
3. Transportwieltjes: Let er op dat de transportwieltjes aan de voorzijde van het toestel worden bevestigd.
4. Inbusbouten: In de staander van crosstrainers zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt dol gedraaid.
5. Melding E1: In de behuizing van de hometrainer zit bij het vliegwiel een leessensor welke de snelheid meet. Dit werkt net als een fietscomputer op een gewone fiets. Op de spaak van het wiel zit een magneetje en op de voorvork van de fiets zit dan de leessensor. Wanneer de leessensor iets te ver van het magneetje verwijderd is, dan kan de snelheid niet worden gelezen en heeft het display code E1 aan. Zoek de leessensor in de behuizing en schuif de leessensor iets meer richting het magneetje zodat hij er rakelings langs komt.
6. Golfringen: Als er golfringen bij het toestel zijn meegeleverd dan dienen deze tussen de staander en de arm te worden bevestigd.

C. Defecten

1. Piepende crosstrainer: Smeer allereerst alle draaiende onderdelen in met siliconen spray. Het kan ook zo zijn dat een schroef te vast of te los aangedraaid is, hierdoor ontstaat er frictie en dus een piep. Wanneer dit het geval is, probeer erachter te komen waar de piep precies vandaan komt en draai deze schroef dan iets losser of vaster. De schroeven dienen op zo’n manier aangedraaid te zijn dat ze altijd met de hand weer los te krijgen zijn.
2. Geen weerstand Controleer allereerst of u het motortje kunt horen draaien. Het motortje hoort u heel kort draaien wanneer u de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoort u het motortje draaien dan is alle elektronica in orde, maar is de V-snaar er waarschijnlijk af gelopen. U kunt dan vervolgens de behuizing openen en de V-snaar er weer op leggen. Wanneer u het motortje niet hoort draaien kan het zo zijn dat het motortje of het display defect is. Controleer dan allereerst of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed is aangesloten. Wanneer de kabel nog goed gemonteerd is, zal het display vervangen moeten worden. Wanneer dat nog geen oplossing biedt dan zal het motortje vervangen moeten worden.
3. Tikkend geluid: Het kan zo zijn dat het vliegwiel (in de behuizing) tegen een kabeltje aan komt bij elke trapbeweging. Dit is wellicht storend maar zal geen permanente schade aan uw crosstrainer aanbrengen. Om dit op te lossen opent u de behuizing en verlegt u het kabeltje, of u kunt het vastmaken met bijvoorbeeld een tie-wrap.
4. Hartslagweergave functioneert niet: Dit kan verschillende oorzaken hebben. 1. De sensorkabeltjes die van de hartslagsensor naar het display lopen zijn niet goed gemonteerd of zijn losgeraakt tijdens gebruik. 2. Het kan zijn dat de sensoren vochtig, vies of vet geworden zijn, maak deze regelmatig schoon. 3. Wanneer u veel eelt op uw handen hebt is het voor de sensoren moeilijker om te meten, wanneer dit het geval is wordt een borstband aangeraden.
5. Bevriezen van console bij Total Fit en CTR 2.1: Het console heeft een update nodig. Klik hier voor de uitlegvideo.

D. Adapter

1. Waar sluit ik de adapter aan? De adapter dient te worden aangesloten aan de achterzijde van uw crosstrainer, helemaal beneden. Plaats deze dus niet in een willekeurig gat in het display.
2. Kan ik een andere adapter gebruiken voor het toestel? Gebruik enkel de meegeleverde adapter voor het toestel. Wanneer u een adapter gebruikt met een ander voltage/ampère dan kan dit tot defecten leiden.

Roeitrainers

A. Levensduur verlengen

1. Ieder half jaar de bouten checken en indien nodig weer goed aandraaien
2. Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een lichtvochtige doek en zachte zeep. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd kan er roestvorming ontstaan.
3. Plaats de roeitrainer niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid. Bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.

B. Montage

1. Missende onderdelen: Indien u denkt dat u bepaalde onderdelen mist in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.
2. Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw roeitrainer? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.
3. Inbusbouten: In vele hometrainers zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt dol gedraaid.

C. Defecten

1. Geen weerstand: Controleer eerst of u het motortje (zit in de behuizing) hoort draaien. Het motortje hoort u heel kort draaien als u de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoort u het motortje draaien dan is alle elektronica in orde maar is de V-snaar (hetzelfde als een ketting van een fiets) er vanaf gelopen. U kunt dan de behuizing openen en de V-snaar er weer op leggen. Hoort u het motortje niet draaien? Dan kan het motortje of het display defect zijn. Controleer dan eerst of de kabel die in de buis loopt goed is aangesloten op het display en of de aluminium pootjes niet verbogen zijn. Als de kabels nog goed gemonteerd zitten, dan zal het display vervangen moeten worden. Indien dat geen oplossing biedt dan zal het motortje vervangen moeten worden.

D. Adapter

1. Waar sluit ik de adapter aan? De adapter dient te worden aangesloten aan de voorzijde van uw roeitrainer. Plaats deze dus niet in een willekeurig gat in het display. 2. Kan ik een andere adapter gebruiken voor het toestel? Gebruik enkel de meegeleverde adapter voor het toestel. Wanneer u een adapter gebruikt met een ander voltage/ampère dan kan dit tot defecten leiden.

Spinningfietsen

A. Levensduur verlengen

1. Ieder half jaar de bouten checken en indien nodig weer goed aandraaien
2. Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een lichtvochtige doek en zachte zeep. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd kan er roestvorming ontstaan.
3. Plaats de spinbike niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid. Bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.

B. Montage

1. Missende onderdelen: Indien u denkt dat u bepaalde onderdelen mist in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.
2. Trappers: Een linker trapper draait u vast door naar links te draaien en een rechter trapper door naar rechts te draaien rechtsom. Draait u de linker trapper rechtsom vast, dan bestaat de kans dat u de schroefdraad van deze trapper beschadigd waardoor de trapper er niet meer op gezet kan worden.
3. Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw hometrainer? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.
4. Transportwieltjes: Let er op dat de transportwieltjes aan de voorzijde van het toestel worden bevestigd.
5. Inbusbouten: In vele spinbikes zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt dol gedraaid.
6. Melding E1: In de behuizing van de spinbike zit bij het vliegwiel een leessensor welke de snelheid meet. Dit werkt net als een fietscomputer op een gewone fiets. Op de spaak van het wiel zit een magneetje en op de voorvork van de fiets zit dan de leessensor. Wanneer de leessensor iets te ver van het magneetje verwijderd is, dan kan de snelheid niet worden gelezen en heeft het display code E1 aan. Zoek de leessensor in de behuizing en schuif de leessensor iets meer richting het magneetje zodat hij er rakelings langs komt.

C. Defecten

1. Piepende spinbike: De weerstand bij een spinbike wordt geregeld door één of twee blokjes die het vliegwiel afremmen. Wanneer deze niet meer goed ingespoten zijn kunnen ze een piepend geluid veroorzaken wanneer ze langs het vliegwiel gaan. Spuit de blokjes daarom weer in met siliconen spray.
2. Geen weerstand: Controleer eerst of u het motortje (indien aanwezig) hoort draaien. Het motortje hoort u heel kort draaien als u de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoort u het motortje draaien dan is alle elektronica in orde maar is de V-snaar (hetzelfde als een ketting van een fiets) er vanaf gelopen. U kunt dan de behuizing openen en de V-snaar/ketting er weer op leggen. Heeft de spinbike een motortje en hoort u deze niet draaien? Dan kan het motortje of het display defect zijn. Controleer dan eerst of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed is aangesloten. Als de kabel nog goed gemonteerd zit, dan zal het display vervangen moeten worden. Indien dat geen oplossing biedt dan zal het motortje vervangen moeten worden.
3. Tikkend geluid bij het trappen: Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door één van de trappers. Demonteer de trapper(s) en monteer ze vervolgens weer aan het apparaat. Pas wel op, de linker trapper moet tegen de klok ingedraaid worden om vast te maken, de rechter trapper met de klok mee. Draai de trappers stevig aan. Wanneer het niet opgelost is dient u contact op te nemen met de leverancier.
4. Display: Aan de achterkant van het display bevindt zich een batterij, indien het display niet meer werkt dan biedt het vervangen van de batterij de mogelijke oplossing.
5. Spinbike slipt: Wanneer een spinbike met een V-snaar doorslipt, is de V-snaar niet strak genoeg gespannen. Deze V-snaar kan op 2 manieren gespannen worden, namelijk: 1. Bij de kettingkast kan een spanningsregelaar zitten. 2. Wanneer een spinbike geen spanningsregelaar heeft kunt u het vliegwiel naar voren doen, hierdoor wordt de V-snaar strakker aangetrokken.

Homegyms

A. Levensduur verlengen

1. Ieder half jaar de bouten checken en indien nodig weer goed aandraaien
2. Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een lichtvochtige doek en zachte zeep. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd kan er roestvorming ontstaan.
3. Plaats de homegym niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid. Bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.
4. Als het apparaat wat stroever loopt dan kunt u de stalen kabels lichtjes invetten met vaseline (zonder zuur) of siliconen olie.

B. Montage

1. Missende onderdelen: Indien u denkt dat u bepaalde onderdelen mist in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.
2. Inbusbouten: In veel homegyms zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt dol gedraaid.
3. Kabels: Als u de kabels van de gewichten naar de katrol aan het monteren bent let er dan op dat de kabel over de katrol heen ligt op de juiste wijze. Dit geldt voor alle kabels. De kabels dienen volledig uitgerold te worden voordat u deze monteert. Wanneer de kabel krult dan moet deze weer recht uitgerold worden.